تبلیغات
نسیم جمکران - كیفیت بهره ورى از امام غائب (علیه السلام)
 

 


<-BlogDescription->

كیفیت بهره ورى از امام غائب (علیه السلام)
جابر بن عبداللّه انصارى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) پرسید: آیا شیعیان در غیبت حضرت قائم (علیه السلام) از وجود او بهره‌مند مىشوند؟

فرمود: «آرى! سوگند به خدایى كه مرا به پیامبرى بر انگیخت، آنها از او بهره‌مند مى‌شوند و از نور ولایت او در دوران غیبتش كسب نور مى‌‎كنند، همچنان‌كه مردم از خورشید در پس پرده ابر بهره مى‌برند.»


نسیم جمکران / كیفیت بهره ورى از امام غائب (علیه السلام)

سؤال درباره چگونگى استفاده بردن از امام غائب (علیه السلام)، هم در زمان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) و هم در زمان امامان بزرگوار (علیهم السلام) و هم در زمان غیبت صغرى، توسط شیعیان تكرار شده و مضمون حدیث فوق، در اكثر آنها به عنوان پاسخ ذكر شده است. چنانكه خود امام زمان(علیه السلام) فرمود:

«و امّا وجه الانتفاع بى فى غیبتى فكالانتفاع بالشمس اذا غیّبها عن الابصار السحابُ».

«امّا چگونگى بهره بردن از من در دوران غیبتم مانند بهره بردن از خورشید است در زمانى كه ابرها آن را از دیدگان مردم مى‌پوشانند.»

علامه مجلسى در وجه تشبیه امام غایب(علیه السلام) به خورشید در پس ابر، مواردى را ذكر مى‌كند:

1ـ نور وجود و علم و هدایت، به واسطه آن حضرت(علیه السلام) به خلایق مى‌رسد. چنانكه در اخبار متعدد روایت شده كه او و سایر اهلبیت(علیهم السلام) علّت ایجاد خلق هستند و به بركت آنان است كه علوم و معارف بر مردم آشكار شده و بلاها رفع مى‌شود.

2ـ چنانكه مردم از خورشید در پس ابر استفاده مى‌برند و با این همه به خاطر بهره‌بردن بیشتر هر لحظه انتظار برطرف ابرها را دارند، شیعیان مخلص در هر زمان منتظر ظهور و قیام او هستند.

3ـ منكر وجود حضرت مهدى(علیه السلام)، با این همه آثارى كه در غیبت از او ظاهر مىشود، مثل انكار كننده وجود خورشید در پس پرده ابر است.

4ـ چنانكه نهان شدن خورشید در پس ابرها گاهى بهتر از آشكار شدن آن است، مى‌توان گفت: در دوران غیبت براى شیعه، پنهان ماندن آن حضرت، مفیدتر و بهتر است.

5 ـ همانطور كه نظر كننده به خورشید، چه بسا با نبودن ابر دچار كورى شود، چه بسا خورشیدِ وجودِ مقدّس حضرت مهدى(علیه السلام) هم، اگر ظاهر باشد براى بصیرت شیعیان ضرر داشته باشد و سبب كورى آنان از دیدن حقیقت شود، امّا همین بصیرت‌ها بتواند تحمل ایمان به او در دوره غیبت را داشته باشد، چنانكه انسان به خورشید در پشت ابرها مى‌نگرد و زیان نمى‌بیند.

6ـ خورشید گاهى از پرده ابر خارج مى‌شود و بسیارى از مردم آن را مىبینند، به همین ترتیب ممكن است كه آن حضرت هم در روزگار غیبت براى بعضى مردم بروز كند.

7ـ اهلبیت(علیهم السلام) در شمول منافع، چونان خورشیدند، پس همانطور كه انسانِ كور، خورشید را چه ظاهر و چه در پس ابر، نمى‌بیند، كور باطنان هم خورشید وجود امام غایب را نمى‌بینند، «من كان فى هذه أعمى فهو فى الآخرة أعمى و اضلّ سبیلا» «هركس در این دنیا كور باشد در آخرت نیز كور خواهد بود بلكه زیانكارتر و گمراهتر!»

8ـ چنانكه نور خورشید در هر خانه‌اى به مقدار وجود روزنه‌ها و پنجره‌ها مى‌تابد و به مقدارى كه موانع را از جلو نور برداشته باشند، خانه را روشن مىكند. به همین ترتیب مردم به اندازهاى كه موانع معرفت همچون شهوات نفسانى و تعلقات جسمانى را از فكر و اندیشه خود برداشته و به میزانى كه پرده‌هاى تاریك مادى را از روى دل خود كنار زده باشند، مى‌توانند از نور هدایت حضرت مهدى(علیه السلام) و اهلبیت استفاده ببرند، تا امر به آنجا برسد كه مانند شخصى شود كه زیر آسمانِ بدون ابر قرار گرفته كه بدون هیچ حجابى، پرتو خورشید او را از هر طرف احاطه كرده باشد.

علامه مجلسى بدنبال این نكات مىفرماید: «از این بهشت روحانى، هشت در را به رویت گشودم در حالى كه خداوند هشت باب دیگر را نیز به فضل خویش بر من گشوده است، لكن عبارت را از ذكر آنها ناتوان مىبینم. چه بسا كه خداوند در باب معرفت اهلبیت(علیهم السلام) هزار در برما بگشاید كه هر درى، هزار در دیگر گشوده شود.»


::
:: مرتبط با: مذهبی ,
:: برچسب‌ها: جملاتی کوتاه در مورد امام زمان , مطالبی کوتاه در مورد امام زمان , امام زمان , میلاد امام زمان , 15 شعبان , پانزده شعبان , نیمه شعبان , سجده حضرت مهدی , بهره وری از امام زمان , بهره بری از امام زمان , بهره وری از امام غائب , چگونگی بهره وری از امام غائب ,
نویسنده : نسیم جمکران
تاریخ : شنبه 1 تیر 1392